Határtalanul Iskola 2022

Királyok és fejedelmek útján Kolozsvártól Déváig

1. nap:

Május 19-én reggel 6 órakor indultunk útnak a gyerekekkel Erdélybe. Első utunk Nagyváradra vitt, ahol egy városnézésen vettünk részt.

Megnéztük a Nagyváradi Római Katolikus Székesegyházat, ahol éppen egy hangverseny próba zajlott, ami még különlegesebbé tette ezt a gyönyörű templomot, ott megpihentünk kicsit a gyerekekkel, és elmélyedtünk a látni valókban, miközben hallgattuk a muzsikát.

A templom előtt megkoszorúztuk Szent László szobrát, és meghallgattuk a kiselőadást, amivel a gyerekek készültek.

Ez után a belvárosba sétáltunk, megtekintettük a Nemzeti Színház épületét, az Emke kávéházat, a Holnap Társaság négy tagját ábrázoló szoborcsoportot. Rövid irodalom órát tartottunk. Átsétáltunk a Sebes-Körös egyik hídján, bementünk a Fekete Sas palota és szálló fedett belső terébe, ahol ismét kiselőadást hallhattunk az egyik diáktól.

Sajnos ezen a napon már nem tudtuk meglátogatni a Darvas- La Roche házat, indultunk tovább Körösfőre, út közben pedig megálltunk a Királyhágón. Említést tettünk a hágó történelmi jelentőségéről, és kicsit szétnézhettek a gyerekek.

Körösfőn egy csodálatos református templomot tekinthettünk meg. A Lelkész úr fogadott minket, és bemutatta a templomot. Csodálatos fakazettás mennyezet alatt beszélgettünk kicsit, majd folytattuk utunkat Magyarfenesre a szállásra.

A vendéglátóink nagyon kedvesen fogadtak minket, és miután elrendezkedtünk, finom vacsorát kaptunk. Az este során csoportokra osztottuk a gyerekeket, és azt a feladatot kapták, hogy foglalják össze az aznap látottakat.

2. nap:

Elindultunk Erdély történelmi fővárosába. Gyulafehérvár belvárosában sétáltunk a várban, megnéztük a nevezetes épületeit, templomait. Az Erdélyi Fejedelemség hajdani fővárosában, az 1009-ben alapított püspökség központjában megtekintjük a fejedelmi palota épületét, a püspöki palotát és a csendes főhajtásra késztető, 13. században épült, egykori püspöki, ma érseki székesegyházat, melyben a Hunyadiak síremlékei, Márton Áron püspök sírja, Izabella királyné és János Zsigmond fejedelem gazdagon díszített kőszarkofágjai láthatók, altemplomában pedig az erdélyi történelem nagyjai nyugszanak. Ez után Vajdahunyad várába utaztunk, a „Várak királyához”, a Hunyadi-Bethlen kastélyhoz utazunk. A Hunyadi János nevelőapja, Vajk kenéz által épített vár 1618-ban került az iktári Bethlen család tulajdonába. Bethlen Gábor átalakíttatta és külső védművekkel erősíttette meg, majd az uradalommal együtt unokaöccsének, Bethlen Istvánnak adományozta. A gyerekek feladatot is kaptak, így még izgalmasabb volt számukra a vár felfedezése. Mielőtt visszautaztunk volna a szállásunkra, Dévára vezetett az utunk, ahol átadtuk adományainkat, és találkozhattunk Böjte Csaba úrral.

Következő állomásunk Nagyenyed volt, ahol meglátogattuk a híres református kollégiumot, és körbejártuk a nagyenyedi várat.

A szálláson a vacsora után Marosán Csaba színművész tartott nekünk előadást Arany Jánosról. A gyerekek figyelmét nagyon lekötötte az előadás, a közvetlen, kifejezetten az ő korosztályuknak szóló produkció osztatlan sikert aratott. Utána többen be is jelölték a színészt a facebookon.

3. nap:

Kolozsvári városnézéssel kezdtük a napunkat, miután összepakoltunk, és elbúcsúztunk szállásadóinktól. Kolozsvár főterén megcsodáltuk Mátyás király szobrát, itt is meghallgattunk egy kiselőadást. A főtéren álló templomba sajnos nem tudtunk bejutni. Elsétáltunk Mátyás király szülőházához, majd szabad program során a gyerekek önállóan bejárhatták a város központját. Ezután a Tordai sóbányába vezetett az utunk. A bánya felfedezését nagyon élvezték a gyerekek, többen kipróbálták az óriáskereket, vagy lementek a bányatavat megcsodálni.

Innen Torda városába vezetett az utunk, itt ismerkedtünk a történelmi központtal. Itt áll az a templom, ahol Európában elsőként törvénybe iktatták a vallásszabadságot.

A Tordai hasadékban a túra mindenkit feltöltött. A csodás környezetet, a jó időjárást, az izgalmas, hidakon átvezető túraútvonalat gyermek és felnőtt egyaránt élvezte.

Alig vártuk, hogy a nap végén megpillanthassuk a Székely-követ, és a szállásunkat. A vendégfogadás és a vacsora itt is nagyszerű volt, és a látvány valami csodálatos, nem is állhattuk meg, hogy ne tegyünk még egy kiadós sétát a hegy lábához, ahol a réten megpihenve meséltük az aznapi élményeket. A gyerekek annyira feltöltődtek a kirándulás élményeivel, hogy aludni is csak nehezen mentek.

4. nap:

Nehezen indult a reggel, szinte mindenki szeretett volna még maradni néhány napot. Finom reggeli után Nagyszalontára utaztunk, ahol megtekintettük a Csonka tornyot, az Arany János kiállítással. Nagyon élveztük, hogy itt a kiállított dolgok egy részét a gyerekek kipróbálhatták, hozzá nyúlhattak, és a felső szinten játszhattak is. Ez után elsétáltunk Arany János szülőházához, ahol megtekintettük a kor eszközeit, híres költőnk használati tárgyait, és az eperfa csonkja mellett beszélgettünk.

Ismét megálltunk a Királyhágón és elbúcsúztunk Erdélytől, majd visszatértünk Nagyváradra, ahol az első nap kihagyott Darvas- La Roche házat néztük meg, immár belülről, végigsétálva a ház szecessziós helységein. A gyerekek szívesen nézegették az időszakos kiállításokat is, mint a kisautó és japán művészeti kiállítást. Itt még egyszer átsétáltunk a Sebes-Körös egyik hídján, majd elbúcsúztunk idegenvezetőnktől, és a határ felé vettük az irányt. Mindenki élményekkel feltöltődve, meghatódva tért haza az útról.

Határtalanul iskola

A Miniszterelnökség Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkársága (a továbbiakban: Miniszterelnökség) megbízásából a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. (a továbbiakban: Alapkezelő), mint támogató pályázatot hirdet a Határtalanul! program keretében a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítésére.

A pályázat célja a magyarországi köznevelési intézményben nappali rendszerű oktatásban részesülő, 7. évfolyamon tanuló diákok Románia, Szlovákia, Szerbia, Ukrajna, Szlovénia vagy Horvátország magyarlakta területeire irányuló tanulmányi kirándulásának támogatása.

Tanulmányi kirándulás tervezete

Iskolánk ebben a tanévben is támogatást nyert a Miniszterelnökség Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkársága megbízásából a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával egy erdélyi tanulmányi kirándulás megszervezésére.

A tanulmányi kirándulás mottója:

Királyok és fejedelmek útján Kolozsvártól Déváig, a Tordai hasadékkal

Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2021-1-000840

Támogatási összeg:  2 245 100 Ft

A támogató: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.

A kiránduláson részt vevők száma: 23 diák + 2 kísérő

„Megvalósult Magyarország Kormányának támogatásával”

TERVEZETT IDŐPONTOK

1. Határtalanul! előkészítő óra: 2022. május 09.

2. Tanulmányi kirándulás: 2022. május 19 –május 22.

3. HATÁRTALANUL! értékelő óra: 2022. május 24.

4. Témanap: 2022. május 30.